De Seven Samuraifilms: The Twilight Samurai

2l

De CINEmaki raakte in een bui om te schrijven over samoeraifilms. Over zeven dagen verspreid wordt een zevental films aangeraden. We naderen het einde van de cyclus. Vandaag komt de onwillige samoerai aan bod, die op de eerste plaats familiemens is.

:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|The Twilight Samurai|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::

Een smoezelige man maakt elke dag zijn weg naar zijn ambtenarenbaantje. Elke dag vertrekt hij stipt voor het ondergaan van de zon zijn werkplek, terwijl zijn collega’s nog een glaasje sake heffen. Achter zijn rug om krijgt de verlopen, stinkende man de bijnaam “Tasogare”, oftewel schemer. De reden dat hij naar huis gaat: hij is een alleenstaande weduwnaar met twee dochters voor wie gezorgd moet worden. Hij werkt om geld te verdienen, maar thuis gaat alle aandacht naar zijn kinderen. ‘Tasogare’ Seibei heeft niet eens tijd om in bad te gaan, zijn eigen leven komt op de tweede plek. Wat weinigen weten, is dat hij ook een veelzijdig vechtkunstenaar is.

Seibei draagt zijn schaamte en vernedering met veel nobelheid. Hij zal zichzelf altijd wegcijferen ten behoeve van anderen. Pas wanneer de jongere zus van zijn beste vriend – die wel degelijk weet hij goed Seibei vecht – wegvlucht van haar abusievelijke man, komt de strijder in Seibei naar boven. Hij verdedigt haar eer en verjaagt de echtgenoot, die hooggeplaatst is in het leger. Maar de samoerai voelt zich niet goed genoeg, niet met zijn lage loon, om een aanzoek te doen bij de jonge vrouw voor wie hij overduidelijk gevoelens koestert.

De zaken worden nog verder gecompliceerd wanneer Seibei’s omgeving lucht krijgt van wat hij kan. Als hij die legeraanvoerder heeft kunnen verslaan, is het misschien niet verstandig om hem achter zijn rug om uit te lachen. Niet alleen dat, de samoeraiklasse denkt wel gebruik te kunnen maken van de kunsten van Seibei. Een gevaarlijke aanvoerder, Yogo, weigert zijn bevel op te geven en het eervolle te doen: harakiri plegen. Hij houdt zich schuil in een hut en vermoordt iedereen die in de buurt komt. Misschien kan Seibei hem wél verslaan? Als hij doet doet, belooft zijn nieuwe clanleider een hogere status.

Seibei doet het onmogelijke: hij vraagt een lange bedenktijd. Pas onder veel dwang accepteert hij per direct de opdracht. Na zijn korte voorbereiding treedt hij het huis binnen waar Yogo zich ophoudt. Twee mannen zijn onwillig bijeengebracht om te vechten. Yogo had simpelweg het ongeluk dat hij aan de verliezende kant van de machtsstrijd binnen de clan stond en vraagt Seibei om hem te laten vluchten. Seibei heeft niet eens een lang zwaard, dat heeft hij verkocht om de begrafenis van zijn vrouw te kunnen betalen. Na een zeer boeiende dialoog, waarin de tragiek van de positie van beide samoerai wordt onderstreept, is het gevecht onvermijdelijk.

The Twilight Samurai van Yôji Yamada is de enige film van deze cyclus die vooral als drama getypeerd kan worden. De onderlinge menselijke verhoudingen voeren de boventoon, het gaat niet om strijders maar volbloedige personen met een scherpzinnige innerlijke tragiek. Bovendien, hoe toepasselijk vandaag, is het een film over liefde. Maar ook visueel is deze film een bijzonderheid, een vreemde eend in de bijt. Het donker is ook echt donker. De ambtelijke werkplek van Seibei laat dit echt goed zien: bijna totale duisternis die de personages omhult. De titel is een voortdurende aanwezigheid in de mis-en-scène, alsof je naar een zwart-wit film zit te kijken.

le_samourai_du_crepuscule_tasogare_seibei_2005_portrait_w858

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s