De Wederopstanding van een Klootzak – Trivia!

de-wederopstanding-van-een-klootzak-3-foto-pief-weyman.612.414.s

:::|:::|:::|:::|De Wederopstanding van een Klootzak|:::|:::|:::|:::

Afgelopen maandag 25 februari had ik het genoegen plaats te nemen bij de Meet & Greet in Lux Nijmegen, waar de regisseur Guido van Driel van De Wederopstanding van een Klootzak aanwezig was. Na de film kwam een vragensessie, en achteraf had ik het geluk met de regisseur – die overigens ook tekenaar-schrijver is van de graphic novel Ommekaar in Dokkum, waar de film op is gebaseerd – te mogen borrelen. In plaats van de gebruikelijke aantekeningen, dacht ik het daarom nu wat informatiever aan te pakken.

Eén ding echter: over de vermeende ruzies tussen hemzelf en zijn hoofdrolspeler (Yorick van Wageningen) heeft Van Driel het ook gehad, maar die laat ik in dit bericht even weg. Een groot deel van de informatie in dit schrijfsel is al verteld in informele omstandigheden. Laat ik vooral niet ingaan op mogelijk vervelende dingen. Van Driel wist al niet dat de kans erin zat dat ik iets op papier zou zetten, laat staan Van Wageningen. En ter verduidelijking: ik ben verdomme Heleen van Royen niet.

Ok, genoeg ingedekt dat ik niet de sneaky journalist heb uitgehangen. Tijd om het over de film te hebben.

Meer naar Ronny”
Aan het begin van de film zit Ronnie (Van Wageningen) met zijn handlanger Janus in de auto op de Friese wegen. Ronny is een beetje afgeleid. Hij wrijft in zijn ogen, en dan gaat het scherm even op zwart. Hoe is dat gefilmd? Van Driel antwoordde gisteren: “Dat is één van die dingen die volledig in de montage tot stand is gekomen.” De strekking is dat hij een scène had met twee pratende mannen in de auto, maar het was wat algemeentjes; “We wilden het wat meer naar Ronnie trekken.”

foto(1)En dus staart hij naar buiten, waar hij een spin aan de portierraam ziet hangen, en een stel paarden ziet staan. En zie je wat Ronnie ziet zodra hij in zijn ogen wrijft. “Wanneer je met je vingers in je ogen wrijft, zie je van die lichtvlekjes. Dus dat wilden wij ook in beeld laten zien. Dat hebben we helemaal in de montagekamer gemaakt, met effecten in het montageprogramma.”

Ook de bungelende spin heeft een interessante achtergrond. “Dat beeld van het raam hadden we al. Die spin zagen we op Youtube. Het is eigenlijk een veel grotere spin, die we hebben verkleind.” Maar het levert wel een zeer verwonderlijk beeld op, en de blik in Ronnies ogen als hij door deze dingetjes is afgeleid sluit daar uitstekend bij aan. Ook al was het niet vooropgezet.

Au naturel
In vergelijking met Nederlandse misdaadfilms als De Bende van Oss zijn de personages een stuk vleziger. In de gebruikelijkere films zijn het toch Nederlanders die overduidelijk ‘gangstertje aan het spelen’ zijn, het is een beetje geschmierd. Maar Van Driel liet zijn karakters natuurlijker worden. Je zou bijna kunnen zeggen dat ze ‘toevallig ook gangster’ zijn. De regisseur: “De Bende van Oss heb ik niet gezien, maar ik kan me wel herinneren van De Dominee dat ik het wat dik aangezet vond. Als iemand boos is, trapt hij een stoel omver. Dat wilden we hier inderdaad vermijden.” Maar van een eventueel statement tegen de Nederlandse gangsterfilm blijkt niet uit de opmerkingen van de regisseur.

Het toont bijvoorbeeld ook hoe Ronnie een klootzak zit te zijn, terwijl hij met zijn familie en vrienden lekker banaal Chinees zit te eten. Van onderuit gefilmd, door een glazen tafel. “Dat was het idee van de cameraman Lennert (Hillige, red.).” Het is een van die interessante verschillen met de graphic novel die mooi op de set heeft kunnen ontstaan. Net zoals de beruchte stofzuigerscène. Een crewlid bedacht het “omdat hij tijdens het stofzuigen weleens de slang tegen zijn wang zet, en zich afvraagt wat er zou gebeuren als hij het iets verderop tegen zijn oog zou zetten. Ik weet eigenlijk niet eens of het wel echt kan.”

foto(1)Ook ziet ‘de boom’ er in de film anders uit. Ik vroeg Van Driel of hij lang naar de wilg had moeten zoeken. “Die vraag heb ik nog niet eerder gehad. Ja, daar hebben we erg lang naar gezocht.” Zonder medeweten van de regisseur zat de eigenaar van de boom ook in de zaal tijdens de film, blijkbaar was hij helemaal uit Friesland komen rijden. De vrouw die naast hem zat in de zaal vertelt nog: “Hij dacht er juist nog over om de boom te kappen.”

VerstandigVan Driel heeft het ook even over de castingkeuze van Jeroen Willems als James Joyce. Niet de modernistische schrijver, maar een gangsterbaas waar Ronnie het even mee aan de stok krijgt. Willems was eigenlijk de eerste keuze van de regisseur om Ronnie te spelen, maar hij had al een andere filmhoofdrol en wilde zichzelf niet te veel belasten. Hij liet de rol schieten. “Uiteindelijk heeft hij daar gelijk in gekregen”, zinspeelt Van Driel op het recente overlijden van de acteur. Willems wilde echter wel de kleine rol van Joyce. Achteraf gezien heeft dat uitstekend uitgepakt in de ogen van de maker. “Ik wilde in die scène iemand die Ronnie kon overklassen. James Joyce is een betere verteller, hij is nog nihilistischer en hij kan ook nog wat muziek spelen. Ik ben heel blij met hoe Willems hem heeft gespeeld.”

Wat casting betreft is er nog een interessant gegeven: Leny Breederveld was al gekozen om de wraakzuchtige boerin te spelen, maar de man moest nog gecast worden. “We hebben René Groothof genomen omdat hij er zo goed uitzag naast haar. Pas later kwam ik erachter dat zij samen ooit een stel waren geweest. Ze hebben vier kinderen samen. Hun dochter in de film, die in de film wordt doodgeslagen door Ronnie, is in het echt hún dochter.”

En dan is er nog de kwestie van de titel. De Wederopstanding van een Klootzak is toch wat anders dan dat van het bronmateriaal, Ommekaar in Dokkum. “Toen ik de strip maakte, wist ik al dat het niet mijn sterkste titel was. Die van het voorgaande boek, Hoe we van de Duitsers verloren blijft tot op de dag van vandaag mijn eigen favoriet. Dus toen de film er kwam, werd het dit. In eerste instantie vond ik het niks. Het woord ‘klootzak’ al, en ik vond het wat pretentieus. Maar ik heb in sommige zaken de PR-afdeling maar gewoon gevolgd.”

571068

Geef een reactie

