Aantekeningen: Sightseers

sightseers_20000215_st_1_s-high

:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|Sightseers|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::

De zwarte komedie Sightseers geniet een beetje ‘false advertising’. Dat kan erg vervelend werken, maar in het geval van Ben Wheatly’s relaas – over een stel dat zich tijdens een caravantripje ontpopt tot moordenaars – werkt het zeer verfrissend. Met termen op de poster als ‘laught-out-loud funny’ zou je een heel slapstickerig geheel met een duister randje verwachten. Maar je zit de karakters lekker dicht op de huid, en de uitbarstingen van geweld worden in een heel aannemelijke karakterontwikkeling gegoten. Dat maakt het een veel fijnzinnigere comedy dan de poster zou doen vermoeden.

Nou is er heel veel aan de film wat vreemd en vervreemdend is, dus laat je niet afschrikken als je daarnaar op zoek bent. De film zit vol met overdreven gruwelen en het basisgegeven blijft een knap staaltje absurdisme. Chris (Steve Oram) begint met het doden van mensen, simpelweg omdat ze enorm op zijn zenuwen lijken te werken. Tina (Alice Lowe) volgt zijn voorbeeld, maar meer in een misplaatste poging om een band met Chris te smeden.

Een van de fijnste karaktertrekjes van het stel is dat ze een doodnormaal stel zijn, met een allerminst ambitieus vakantieplan. Ze gaan het land rond in een caravan, bezoeken suffige ruïnes in een grijs en druilerig landschap, en gaan langs een keur aan suffe museums. Het trammuseum. Het potlodenmuseum. Chris raakt gefascineerd door een ultrasuf minicaravannetje dat een andere reiziger achter zijn fiets aantrekt. Tina koopt in het potlodenmuseum een kitscherig megapotlood. Het is verbazingwekkend hoe in deze hoofdjes het idee kan ontpoppen om moordlustig te worden.

En ook de relatieprobleempjes zijn van zeer standaard en vanzelfsprekende aard. Zij eist vaker zijn aandacht op dan hij wil, hij laat zich gebruiken door een vrouwelijk vrijgezellenfeestje (hen party), oftewel allemaal gewonigheidjes. Het zijn allemaal dingetjes die het duistere randje net iets zwarter maken, maar die de film ook een zeer Britse charme meegeven.

De film kan worden getypeerd als een soort Engelse middenklasse-Natural Born Killers, maar dat zegt weinig over de kern van de film. En dat zijn toch vooral de personages.

aaSightseersDuo

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s