Op zoek naar Jezus (1): Il vangelo secondo Matteo

1

Pasen komt eraan! Je weet wel, dat gedoe met kuikens en de herrijzenis van de Here Jezus. De zoon van van de christelijke godheid is een populair subject in de wereld van film, dus waar gaan we niet eens op zoek naar de perfecte film-Jezus? Bestaat er wel zoiets eigenlijk? Vandaag is het Palmpasen, de dag waarop Jezus door het volk van Jeruzalem werd toegejuicht, en dus vandaag een Jezus van het volk.

:::|:::|:::|:::|:::|:::|Il vangelo secondo Matteo|:::|:::|:::|:::|:::|:::

Algemeen
De Jezus Christus van Pier Paolo Pasolini is – zoals de naam al aangeeft – er een die direct uit één van de boeken van het Nieuwe Testament is gehaald, en dan ook op andere vlakken op een erg selectieve manier. Pasolini had een voorkeur voor de gospel van Mattheüs boven de andere bijbelteksten. “Johannes was te mystiek, Marcus te vulgair en Lucas te sentimenteel”, heeft hij ooit gezegd. Hij volgt chronologisch gezien het hele verhaal van geboorte tot herrijzenis, maar zijn benadering van Mattheüs wordt ook wel eens aangeduid als de verfilming van de helft van een gospel. Pasolini presenteerde Jezus volgens hen namelijk als een proto-Marxist, door bepaalde passages weg te laten.

Persoonlijkheid
De Heiland van Pasolini wordt gespeeld door Enrique Irazoqui, een 19 jaar oude student die volgens de overlevering contact had gezocht met de regisseur nadat hij onder de indruk was van diens boek Ragazzi di vita. Ook al was hij als acteur strikt gezien een amateur, hij maakt een charismatische indruk op het scherm. Meerdere malen worden zijn scherpe blikken mooi door de camera geregistreerd, op een manier die doet denken aan de prachtige stomme film La Passion de Jeanne d’Arc uit 1928. Misschien wordt het in de hand gewerkt door het jeugdige overkomen van Irazoqui, misschien door zijn ongetwijfeld intellectuele inslag, maar deze Jezus heeft ook continu een tikkeltje arrogantie over zich heen.

Navolgbaarheid
matteo (19)Dit geeft een goede gelegenheid om verder te borduren op het tikkeltje arrogantie: die geven van hem wel de indruk dat hij de navolging het waard kan maken. Pasolini’s Jezus is een krachtige leidersfiguur, een man die niet zwicht. In combinatie met de charisma werken zijn woorden overtuigend, wanneer hij de vissers ronselt om ‘vissers van mensen’ te worden. En ook de montage van redevoeringen, waar onder andere de woorden van Bergrede in zijn opgenomen onderstreept dat. Jezus spreekt veel, hij spreekt wijs, hij is een man om in de gaten te houden. Hij komt echter niet altijd even meelevend over. Deze Jezus trekt vooral zijn eigen pad. Tja, de zoon van, hè.

Wonderen
In Pasolini’s versie zijn waarschijnlijk alleen de wonderen opgenomen die in de biografie van Mattheüs zijn opgenomen, oftewel niet alle wonderen waarvan je hebt gehoord. Het Lam Gods loopt over water, hij voert een grote menigte met slechts vijf broden en twee vissen, hij geneest een leproos en een manke, hij herrijst uit de dood, en dat was het eigenlijk wel. Het wordt allemaal met een zekere terughoudendheid in beeld gebracht. Jezus spreekt veel over alle wonderen die hij zou kunnen doen, maar niet doet. Zo maakt hij duidelijk dat hij er God niet mee mag testen, en zo toont hij hoe hij zich neerlegt bij zijn vaders wil.

Extra opmerkingen
Pasolini’s film is beeldend erg mooi, en de regisseur zet een overtuigende Christus neer. Maar behalve dat hij duidelijk vooral met de armere mensen het beste voorheeft, is het een beetje een eendimensionale Jezus-figuur. Als hij duidelijker een band had met de mensen om hem heen – dus tweerichtingsverkeer in plaats van het louter naar buiten toe communiceren van zijn boodschap – was hij misschien wat toegankelijker geweest. Een vaker luisterende Jezus, dat was ook mooi geweest. Een vleugje van Lucas’ sentimentaliteit had ook wonderen gedaan, misschien?

Waardering voor deze Jezus: 7

il-vangelo-secondo-matteo-1964-002-00m-xqj

Advertenties

Een gedachte over “Op zoek naar Jezus (1): Il vangelo secondo Matteo

  1. Pingback: Op zoek naar Jezus (5): The Passion of the Christ | de CINEmaki

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s