Op zoek naar Jezus (3): The Last Temptation of Christ

Last Temptation of Christ_thumb[5]

Pasen komt eraan! Je weet wel, dat gedoe met kuikens en de herrijzenis van de Here Jezus. De zoon van van de christelijke godheid is een populair subject in de wereld van film, dus waar gaan we niet eens op zoek naar de perfecte film-Jezus? Bestaat er wel zoiets eigenlijk? Editie nummer drie wordt ingevuld met Christus als voortdurende twijfelaar.

:::|:::|:::|:::|:::|:::|The Last Temptation of Christ|:::|:::|:::|:::|:::|:::

Algemeen
Van de hier besproken Jezus-films is de link met de Bijbel het minst sterk in The Last Temptation of Christ. Het is namelijk een verfilming van een roman van Nikos Kazantzakis, waarin de schrijver de verhalen van de bijbel fijnzinnig heeft geherinterpreteerd. Het mooie is dat niets aan lessen uit het heilige boek echt onderuit wordt gehaald, maar dat alles een stuk interessanter voor de dag komt. Zo is Maria Magdalena echt een hoer, zoals de katholieke traditie het graag wil. Maar het werkt ook in het voordeel van het verhaal: Jezus kent haar al voor zijn roeping, en is al gefascineerd. Ook is hij al langer bekend met Judas, die lid is van een separatistische bende. Het boek en de film waren mikpunt van hevige protesten, vooral vanwege de seksscène met Jezus – onderdeel van het visioen dat de Heiland aan het kruis krijgt. Die laatste verleiding, die laatste poging van Satan om hem te misleiden, die de naam aan de film geeft.

Persoonlijkheid
ltocHoe Willem Dafoe gestalte geeft aan Jezus is wellicht een perfecte benadering in seculier opzicht. Het is natuurlijk prima dat hij zijn wijsheden deelt, goede daden verricht en navolging krijgt, maar hier is Jezus menselijker dan in welke andere verfilming dan ook. Tegenover zijn woorden staat zijn twijfel, zijn continue onwilligheid om deze loodzware taak te vervullen. Hij doet het, omdat hij geen keuze heeft. Hij moet wel. Als hij geen gehoor geeft aan zijn roeping, wordt hij gek. Hij moet tonen dat hij de zoon van God is en het volk naar het Rijk van God leiden. Behalve dan in zijn confrontaties met de duivel, en dat maakt het interessant. In de woestijn kan hij kiezen, ook aan het kruis kan hij kiezen: de makkelijke weg naar roem en glorie, de makkelijke weg naar aards geluk. Satan laat ze steeds voor zijn neus bungelen. Het maakt Jezus een feilbare Messias, die zelf kiest voor het goede. Als je als ongelovige naar een Jezus wilt kijken, dan is dit de beste om uit te kiezen.

Navolgbaarheid
In The Last Temptation of Christ maakt het niet zoveel uit dat Jezus zich af en toe tegenspreekt, het wordt zelfs omarmd. Op het ene moment is de ene set woorden beter, op het andere moment moet de boodschap anders verpakt worden. Situaties veranderen en deze Christus past zich aan. Daarmee wordt Jezus een stuk pragmatischer dan in de meeste andere vertolkingen en, what the hell, ook een stukje wijzer. Het probleem is misschien: hoe vanzelfsprekend is het dat hij aan zoveel volgers kan vasthouden? Dat Jezus continu twijfelt is één ding, maar hierin brengt hij ook zijn oudste volgeling Judas aan het twijfelen. Maar Judas doet wel wat van hem wordt verlangd van Jezus. Het brengen van het grootste offer, het verraad.

Wonderen
Deze film laat niet alleen een groot aantal van de wonderen zien die aan Jezus worden toegeschreven, ze worden ook op prachtige wijze in beeld gebracht. Dat heeft vooral te maken met de verbeeldingskracht van regisseur Martin Scorsese. Lazarus wordt getoond voor wat hij is. Lazarus is al eventjes dood, voordat Jezus hem laat wederopstaan. Maar dat maakt het niet minder miraculeus om de overgang van lijk naar levend wezen te zien. Sterker nog, de realistische benadering levert juist overtuigingskracht. Realistische accenten kunnen ook stilistisch uitpakken.

Extra opmerkingen
Een van mijn favoriete aspecten is hoe deze Jezus begint. Hij is niet zomaar een timmerman, hij doet het meet afschuwelijk denkbare: kruizen maken voor de Romeinen. Dat is toch bijzonder? En oogt Willem Dafoe niet gewoon fabuleus als Jezus? De ingevallen wangen, de wallen onder de ogen en daarmee een scala aan verschillende blikken uitstralen. Als iemand een menselijke Jezus van Nazareth gestalte heeft gegeven, dan is het Dafoe. Je vraagt je af of deze wonderen verrichtende supermens ooit kan worden overtroffen door een andere Jezus die als strikt menselijk persoon wordt neergezet. Zou er een film gemaakt kunnen worden – over een timmermanszoon die begeisterd raakt om rabbijn te worden, maar zo erg tegen de gevestigde orde trapt in zijn revolutionaire ideeën dat man hem aan het kruis ophangt – met een nog menselijkere Jezusfiguur dan deze? Ik denk het niet.

Waardering voor deze Jezus: 8

600full-the-last-temptation-of-christ-screenshot

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s