Aantekeningen: Berberian Sound Studio

Berberian-Sound-Studio

:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|Berberian Sound Studio|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::

Voordat je aan Peter Stricklands Berberian Sound Studio begint, kan het geen kwaad om op zijn minst Suspiria van Dario Argento te hebben gezien. Dan snap je toch iets beter aan wat voor ‘meesterwerk’ de hoofdpersoon Gilderoy (de fantastische Toby Jones) meewerkt als geluidstechnicus. Ik had het geluk ook Mark Gatiss’ Horror Europa te hebben gezien, waarin deze golf van Italiaanse horror uitgebreid aan bod kwam.

Gilderoy leeft in een wereld van geluid. Zijn hele belevingswereld bestaat uit deze trillinkjes in de lucht, en hoe ze eerst de trommelvliezen en vervolgens de hersenen doen tintelen. Zet hem in een horrorproductie, en duisternis van zijn geluidswerk wordt de wereld waarin hij leeft. Stukje bij beetje wordt hij verzwolgen door de film waaraan hij werkt.

berberian-sound-studio-movieWaar al veel over is geschreven, is dat je – op de titeltrack na – geen enkel beeldje ziet van de film waar hij aan werkt. Dat doet de suggestie dat er, op zekere momenten na, geen horror te zien is in de film. Dat is niet helemaal waar.

Wat je ziet tijdens het horen van de dialogen en de filmmuziek, is hoe de geluidseffecten worden gefabriceerd met stukken fruit en hakmessen, rietjes in water, en allerlei apparaten die effecten aanbrengen in de geluidsgolven. Als je weleens Italiaanse horrorbeelden hebt gezien, kun je raden wat voor beelden dit ondersteunen, maar die zie je inderdaad niet. Je ziet wel de blikken in de gezichten van de schreeuwende acteurs. Zelf alleen voor een microfoon moet alles geacteerd worden, anders past het net bij het beeld. En interessanter nog zijn de close-ups van het gebruikte groenvoer. Zeker de trog die is gevuld met gehakte pompoenen, aubergines et cetera ziet er bijna uit als een massagraf. Je weet als kijker donders goed wat het voorstelt.

Het beeld ondersteunt de horror die zich begint te vormen in het hoofd van Gilderoy, die puur met het geluid bezig is. Van hem wordt bekend dat hij vooraf aan kinderprogramma’s heeft gewerkt, en tijdens een hallucinatie zie je een stuk televisiedocumentaire. Zijn werk tot aan de zeer expliciete Italiaanse horrorfilm was altijd zeer onschuldig, dat is duidelijk. En ineens moet hij zich onderdompelen in zwarte magie, brute moord en duistere bladzijdes van de geschiedenis. De beelden in de geluidstudio, die zeer duister zijn met opgelichte randjes, zijn net horrorbeelden. De verminkte stukken fruit, ogen zeer organisch en gekwetst. Het zijn net menselijke kadavers.

En Gilderoy is hun beul. Hak, hak, hak.

berberiansoundstudio3900x506

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s