Duimpjeworstelen met Jochem Geerdink

IMG_6457

De CINEmaki geeft The Hunger Games (reg. Gary Ross) de ‘thumbs up’, maar Filmpjekijken.com’s Jochem Geerdink is een stuk minder enthousiast. Over filmsmaak valt te twisten! ‘Als ik ‘m had gerecenseerd, had ik ‘m 3 sterren gegeven. Maar naar mijn gevoel zit er gewoon veel meer in.’

:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|The Hunger Games|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::

“Wordt het niet eens tijd dat je van die stukjes voor Filmpjekijken.com gaat schrijven?”, vroeg Spitsnieuws-collega Jochem Geerdink zo rond Pasen aan De CINEmaki. Niet heel veel later verscheen mijn allereerste blog op de filmsite, en was een afspraak gemaakt om te gaan Duimpjeworstelen. Geerdink wilde wel eens even The Hunger Games fileren. Niet omdat hij de film bijzonder slecht vindt, hij vond ‘m vooral “best tegenvallen”. Om de hoek van zijn woning in Utrecht troffen we elkaar voor een lunch, een kop koffie en hartig woordje over de avonturenfilm.
Geerdinks naam is zo goed als wekelijks te vinden onder filmrecensies in Grazia en natuurlijk op Filmpjekijken, de site die hij mede oprichtte. Er waren al wat filmgerelateerde sites in Nederland, maar het ontbrak nogal aan de notie dat films een vorm van vermaak zijn. De niche is nu gevuld. Maar Geerdink timmert allang flink aan de weg als journalist en tekstschrijver, met vooral één been in de filmwereld en de ander in de muziek. Geerdink bezoekt de ene na de andere persvoorstelling, alsook menig concert en festival. De cultuur zit hem simpelweg in het bloed.

Wanneer heb je The Hunger Games voor het eerst gezien en waar?
“Ik heb ‘m in de bioscoop gezien, een week of twee weken na de release. In CineCity in Vlissingen, waar ik toevallig was met iemand. We hadden ‘m al gerecenseerd voor Filmpjekijken.com, natuurlijk, en die recensie had ik online gezet. Alette Kreuze, onze recensente, was heel enthousiast. Ik heb het normaal nooit zo op die tienerboeken-verfilmingen. Dat hele Twilight. Daar was ik halverwege de eerste film al klaar mee. Maar het verhaal van The Hunger Games sprak me meer aan. En Jennifer Lawrence had ik daarvoor in een paar rollen gezien, waarin ik haar heel overtuigend vond. Ik dacht: dit moet toch wel een goede film zijn. Dat viel toch een beetje tegen.”

Waarom?
“Er gebeurde eigenlijk heel weinig. Ik vond Josh Hutcherson en Liam Hemsworth geen charismatische acteurs. Je gaat niet met die gasten mee. En ik vond de special effects zo debiel. Er vliegen een soort vuurbollen, en dan die wolven of honden, of wat het ook waren. Dat zag er allemaal heel nep uit. Dat is toch jammer, want de rest van de set decoration was wél in orde.
“En natuurlijk heb ik ooit Battle Royale gezien. En ik vond The Hunger Games gewoon een soort Battle Royale light of zo. Battle Royale was veel interessanter, omdat daar ook veel meer het psychologisch aspect bij komt. Hier kwam dat veel minder aan bod, wat toch wel jammer is. Hoe overleef je? Door andere mensen af te maken. Hoe ga je daarmee om?”

Wat had je liever gehad?
“Wel iets meer in de richting van Battle Royale of zo. Daarin zitten echt wel scènes dat je zó (Geerdink dekt zijn gezicht af, red.) zit. The Hunger Games kabbelde vooral lekker voort. Maar niet dat je denkt: Oeoeoeoeeh! Het mocht iets heftiger en gruwelijker zijn, en dat kwam voor mij niet echt naar voren. Misschien ben ik al verpest, doordat ik al veel heftige films heb gezien. Dat als je het voor het eerst ziet als je 13 bent, je het wel heel eng vindt. Mij deed het gewoon iets minder. Ik denk dat als ik ‘m had gerecenseerd, ik ‘m drie sterren zou hebben gegeven. Of drieënhalf, maar naar mijn gevoel zit er gewoon veel meer in.”

Jochem Geerdink gaat voortdurend op in zijn rol als filmjournalist; en –recensent in het bijzonder. Dat betekent dat hij statements vaak erg scherp en uitgesproken verwoordt, ook al klinken ze uit zijn mond een stuk gedempter. Geerdink is gewoon in gesprek, dat is wat zijn toon suggereert. En hij weet zich ook goed in te dekken: wat hij zegt is hoofdzakelijk een mening. Maar wel van iemand die legio films kijkt.
Katniss_hunting12Tijdens het selecteren van een film voor dit interview grapte hij nog in de mail: “Slechte, tegenvallende en/of ronduit teleurstellende films ben ik altijd direct weer vergeten. ;-)” Toch komt er tijdens de lunch gemakkelijk genoeg een gesprek op gang. “De aanloop vond ik wel echt heel goed. Dat zij zich opwerpt om haar zusje te redden, dat vond ik heel interessant uitgespeeld. Maar op het moment dat ze in het bos komen, gaat het voor mij een beetje mis. Het is moeilijk uit te leggen waarom.”

Ontbrak er iets? Qua actie?
“Het beklijft niet zo, wat daar gebeurt. Ik had er misschien onterecht te veel van gehoopt. Het is natuurlijk ook een budgetkwestie. De studio moest maar kijken: hoe gaat dit vallen? Dus zij hebben niet alle registers opengetrokken. Laatst zag ik de trailer van het vervolg Catching Fire. Nou moet je nooit op trailers afgaan, maar die zag er echt wel al veel interessanter uit.”

Alleen al vanwege het budget?
“Het is de regisseur, Francis Lawrence, ook natuurlijk. Die heeft veel meer oog voor detail. Hij pakt je, zodat je het idee hebt dat je zelf onderdeel van de film uitmaakt. Dat miste ik een beetje bij The Hunger Games. Die was toch een beetje afstandelijk. Je moet wel kunnen meegaan in een bepaalde fantasie.”

Deel 1 wist je niet over die streep te trekken?
“Nee, ik weet nog – het is iets langer dan een jaar geleden – dat ik op een gegeven moment dacht: het duurt wel lang, hè. Het werd me iets te langdradig.”

Bij een boekverfilming worden altijd zaken uit het verhaal van het boek gefilmd. Denk je dat hier de verkeerde zaken eruit zijn gefilterd?
president-snow-seneca-crane-the-hunger-games-hot-2053967453“Ik denk dat ze ‘m te braaf hebben willen maken. Het is eigenlijk een héél brave film. Er gaan wel mensen dood, maar het is niet heel bloederig of zo. Ik had het idee dat ze bang waren voor de filmkeuring. Ik begreep wel van Alette dat het boek echt veel harder is. Ze hebben concessies gedaan om een zo breed mogelijk publiek te bereiken.”

Was de film gericht op een te jong publiek?
“Nee, dat was Twilight dan eerder, denk ik. Twilight was écht gericht op tienermeisjes, met dat romantische gezwets en dat moeilijk kijken.”

Je vond The Hunger Games dus op een andere manier tegenvallen.
“Ik denk dat mijn verwachtingen te hoog waren en ik te veel mensen heb gesproken die jubelend waren over de film. Als je dan op een gegeven moment dingen gaat zien die je tegenstaan, ga je je aan meer dingen ergeren. Dan duurt zo’n film dik twee uur, met een hoop ergermomentjes. Uiteindelijk had ik een beetje een vervelend gevoel.
“Wat vond jij dan zo goed aan The Hunger Games?”

Ik vond het heel overtuigend hoe een toekomstige wereld wordt neergezet, waar we eigenlijk maar drie onderdelen van te zien krijgen: de krottenwijken, een decadente aristocratie en een stuk bossen waar de Games worden gehouden. Er wordt een parabel gecreëerd voor de mediacratie, dat er visueel goed uitziet, en het verhaal wist me goed te pakken.
“In dat begin kan ik heel goed meegaan. De science fiction, ik kan me ook wel goed voorstellen dat we naar zo’n situatie toegaan met de wereld. Dat hele decadente, rijke gebeuren, terwijl in een ander district de mensen moeten vechten voor hun eten. Het is een soort parallel met het beeld van Rusland zoals ik het ken uit mijn jeugd: dat mensen de hele dag in de rij staan voor een half brood.”

Dat klinkt best positief.
Effie-Trinket-Haymitch-and-Katniss-in-The-Hunger-Games“Ik vond het ook geen sléchte film, er wordt door sommigen gewoon goed geacteerd. Ik vond Woody Harrelson echt te gek, in zijn vaste rol als een soort geflipte figuur. Net als in 2012, een slechte film. Maar Harrelson was by far het leukste karakter in die film. Die had van mij 20 minuten langer mogen krijgen. In The Hunger Games was Woody Harrelson een oud-winnaar. Ik vind het goed hoe zijn karakter dat idiote circus te kakken zet.
“Zelfs Lenny Kravitz was overtuigend. Met Elizabeth Banks had ik persoonlijk weer iets minder. Haar vond ik misschien iets te theatraal.”

Het hele uiterlijk van haar personage Effie Trinket is daar wel goed op aangepast.
“Ja, ze ziet er natuurlijk uit als een soort vrouwelijke clown. De set dressing bij de parade, dat die teams voorgesteld worden, is trouwens ook echt te gek; dat grootschalige! Dat hele stuk vond ik wel echt goed, maar bij de Game zelf gaat het volgens mij mis.
“Maar het is heel moeilijk uit te leggen. Ik zou willen dat ik zo in twee zinnen tegen je zou kunnen zeggen waarom het zo tegenviel, het zijn heel veel kleine puntjes bij elkaar die samen toch een onbevredigend gevoel geven. Maar Catching Fire ga ik wel kijken, ik ben benieuwd hoe het verder gaat.”

Of het naar een beter niveau kan worden getild?
“Ik denk het wel. Ik denk dat op bepaalde punten zeker nog klappen gemaakt kunnen worden. Misschien is het ook juist wel heel goed, hoor. Dat ik The Hunger Games vond tegenvallen. Er komen nog twee delen aan. Als je gelijk de eerste goed vind, ligt de lat heel hoog voor een vervolgfilm. Misschien denk ik straks wel bij Catching Fire: zo, die was écht wel veel beter dan The Hunger Games. En dan ben je natuurlijk veel meer in je nopjes.”

hungergames20029

Iedere Duimpjeworstelaar krijgt ook de gelegenheid om een positief oordeel te geven over films. De CINEmaki vroeg Jochem Geerdink om drie tips te geven aan de lezer:

tUSThe Usual Suspects vind ik wel echt een te gekke film, omdat je continu compleet op het verkeerde been wordt gezet. Het is zo’n film waarvan ik de dialogen kan dromen. De hele verrassing is weg voor mij, maar het is ook heel goed gespeeld. Mooie rollen van Benicio Del Toro en Kevin Spacey ook.”

 

 

tBLThe Big Lebowski is 15 geworden, maar die is vast allang een keer getipt. Niet? Waarom niet? Die film werkt gewoon. De karakters zijn gewoon zo debiel en liggen zo ver uit elkaar, dat het zo’n mooie wisselwerking heeft. Een soort psychedelische comedy is het gewoon.”

 

 

dM“Doen we wat recenters. Een iets kleinere film denk ik; De Marathon. Ik had me er niks van voorgesteld. De cast bevat uiteenlopende karakters, en het verhaal is veel aangrijpender dan dat je op basis van de trailer zou hebben verwacht. Het kwam wel echt binnen bij me. Het is allemaal klein leed, en heel herkenbaar. Je gaat helemaal mee in de queeste. Je zit bijna aanmoedigend voor het scherm. En de humor is soms gewoon retehard.”

Geef een reactie

