Aantekeningen: A Company Man

fullsizephoto256841

:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|Hoi-sa-won|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::

Een criminele organisatie ziet er voor de buitenwereld uit als een legitiem bedrijf. Alles voelt als een dertien-in-dozijn metaalbedrijf met een groot kantoorpand, bureaus in kleine cubicles, een keukentje. Er lopen mannen en vrouwen in strakke pakken, ogenschijnlijk lethargisch en emotieloos. Het is niet de verveling die toeslaat, zoals in andere bedrijven. Ze verbergen dat ze kille moordenaars zijn. Meedogenloos zelfs.

In dit bedrijf is de rijzende ster Ji Hyeong-do (Ji-seob So), een jonge geraffineerde huurmoordenaar die zijn opdrachten met finesse volbrengt. Maar – zoals het misschien hoort in dit soort films – hij begint te twijfelen aan zijn toewijding. Hij begint een relatie met de moeder van een jonge huurmoordenaar die hij na zijn opdracht eigenlijk uit de weg had moeten ruimen. In zijn zwijgzaamheid ontdekt hij een nieuwe wereld van gevoelens, die hij van zijn professionele leven gescheiden wil houden.

new-stills-and-trailer-for-the-upcoming-Korean-movie-quot-A-Company-Man-quotAls de film ergens een erg interessante keuze in maakt, is het wel in dit: de bedrijfsstructuur is niet alleen een manier voor de criminele organisatie om zich naar de buitenwereld te presenteren. De grote bazen zijn directeurs, je klimt op in de ladder zoals in een bedrijf. Zijn het de gangsters die bedrijfje spelen, of zijn het de bedrijfsmensen die gangstertje spelen? De film lijkt een sociale kritiek op bedrijfsstructuren, maar dan verpakt in bruisende actie die van het scherm af spat. De film vat een duidelijke context bij de hoorns, genomen uit het ware leven, gekleurd met politieke boodschappen, en kleedt ze verder aan met actie.

Het zou kunnen dat de metafoor niet helemaal duidelijk wordt bij ieders kijkervaring, en dat het ‘stijldingetje’ niet bevredigend is, maar wat mij betreft is het een interessante en te applaudisseren keuze. De actie is goed uitgevoerd, maar niet noodzakelijk vernieuwend. Dat lost het verhaal voor ons op, en op een manier die we niet eerder hebben gezien. De symboliek ligt er lekker dik bovenop, als je er oog voor hebt.

Zonder hopelijk te veel weg te geven, is één van mijn favoriete karakters de oude baas van Ji, de pensionaris die afgesloten van de bedrijfswereld in relatieve armoede zijn dagen doorbrengt. Meer dan dat; hij verveelt zich. ooit kwam een moment van berouw, en stapte hij eruit. Nu fungeert hij als man buiten de structuur, die erop kan commentariëren, een toevlucht voor Ji, die zelf twijfels krijgt, een spiegel. Maar ook een perversie ervan, hij werkt als een stem het geweten; houd je gewoon aan waar je altijd in hebt geloofd, die bedrijfsstructuur. Ook als je er succesvol uit weet te stappen, ga je er spijt van krijgen.

a_company_man_pic03

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s