Duimpjeworstelen met Bart van Oort

IMG_6552

De CINEmaki geeft Anchorman (reg. Adam McKay) de ‘thumbs up’, maar bij filmquizmaster Bart van Oort kan er nauwelijks een lachje vanaf. Over filmsmaak valt te twisten! ‘De ene keer doen ze te veel slechte grappen achter elkaar, op andere momenten weten ze het niet uit te bouwen. En dat stelt me dan teleur.’

:::|:::|:::|:::|Anchorman: The Legend of Ron Burgundy|:::|:::|:::|:::

Het is leuk om een filmquiz te winnen, maar het is nog leuker om een leuke filmquiz te winnen. Twee van de fijnste filmquizzen die ik tot nu toe heb gespeeld kwamen van de hand van de vaste maker/presentator van filmquizzen in de Nijmeegse uitgaansgelegenheid Ndrgrnd, Bart van Oort, en een andere leek op zijn minst door hem geïnspireerd. Van Oorts vragen zijn divers, hij gebruikt lekker veel fragmenten en zijn presentatiestijl is lekker droogjes en sympathiek. En dat komt niet alleen van pas bij zijn filmquizzen. Hij maakt namelijk geregeld quizzen naar een bepaald thema. Behalve film noemt hij ook vooral muziek en biologie. In het dagelijks leven is hij echter milieuadviseur bij duurzaamheidbedrijf Tauw.
Zodra ik hem vraag voor een interview is een keuze zo gemaakt. Anchorman: The Legend of Ron Burgundy, zo luidt de suggestie, en de kans om voor het eerst een comedy in deze rubriek te behandelen staat me zeer aan. Die gaan we doen!

Wanneer heb je ‘m voor het eerst gezien en wanneer?
“Thuis in bed.”

Wanneer was dat?
“Ik denk pas anderhalf jaar terug. Ik had ‘m van een vriend geleend.”

(Met voorkennis:) Wanneer heb je ‘m voor het eerst afgekeken?
anchorman083109-anchorman-2“Ha ha ha. Dat is van de week. Want ja, de eerste keer dat ik ‘m keek, was ik ‘m na 20 minuten of zo helemaal beu. Hoe heet ze ook alweer, Christina Applegate? Die was toen 10 minuten in de film, toen was ik het al helemaal beu. Niet door haar. Ik merk wel; ze trekt de film wel een beetje recht. Maar ik vind dit té veel slechte grappen, van laag niveau of zo.”

Hoezo?
“Gewoon, er zijn heel veel absurde situaties die zich voordoen, die een beetje onwerkelijk zijn. Ook zijn er heel veel van die woordgrappen die de hele tijd voorbij komen, en films die op de hak worden genomen. Het is heel erg hap-snap.
“Wat ik heb begrepen in ieder geval: het is een waar gebeurd verhaal over die vrouw in de jaren zeventig. Er was wel een anchorwoman die haar doorbraak zo heeft gemaakt.”

Will Ferrell zou het idee hebben gekregen na het zien van een documentaire over Jessica Savitch, en alle seksisme waar ze als nieuwslezeres mee te maken kreeg in de jaren zeventig.
“Voor de rest vind ik er eigenlijk geen reet aan. Terwijl dat eigenlijk ook weer heel flauw is, maar ik weet niet wát het is. Het spreekt me gewoon niet aan. Ik heb ‘m vandaag nog een keer gekeken.”

Dus je hebt ‘m nu toch twee keer helemaal gezien?
“Ja, ik kan er af en toe om lachen, maar toch te weinig merk ik. En waar het ‘m in zit? Toch gewoon te slechte humor, flauwe grappen, toch te veel kleine-jongenshumor. Ja, te veel onderbroekenlol. Maar dan ook écht te veel. Terwijl als ik kijk naar Big Daddy of zo, dat vind ik dan weer wel leuk.”

Terwijl dat ook best een flinke dosis onderbroekenlol heeft.
“Ja,maar daar kan ik dan wel weer om lachen.”

Die film heeft ook juist een sentimenteel randje.
“Ja, er zit wel weer wat meer diepte in, of zo. Het is niet de hele tijd flauwe grappen achter elkaar. Hier is dat dan weer wel.“

Het is niet zo dat Van Oort een fontein van filmtrivia is, integendeel zelfs. Vaak genoeg moet hij even flink nadenken voordat hij op de namen van acteurs et cetera komt. Het is maar goed dat hij in quizzes zelf nooit als kandidaat actief is, grapt hij zelf. Dan is het toch handiger om dat soort informatie vooraf op te zoeken en paraat te hebben als quizmaster. “Dat is een groot voordeel, hoor, een gróót voordeel. Ha ha ha.” Later voegt hij toe: “Ik vind het gewoon leuk om het allemaal uit te zoeken.”
Anchorman-movie-10Iets wat vaak terugkeert tijdens het gesprek is zijn staccato lachje, “ha ha ha”. Van Oort is steeds lichtgeamuseerd, ook al gaat het over grappen die hem niet hebben weten te bekoren. Maar zijn lachje is tegelijk tekenend voor de laid-back houding waarmee hij films kijkt, het heeft iets ontwapenends en vooral plezierigs. Van Oort maakt er overigens een punt van om geen trailers te kijken en recensies meer te lezen. “Ik heb dan het idee dat ik het verhaal al ken en begin ik te veel te letten op camera’s en zo. Een tijd heb ik dat te veel gedaan, dat ik dacht: ‘Wat een slechte shot.’ En op een gegeven moment heb je dan; dit is niet meer leuk om te kijken zo. Dan weet je de plot al.” Relaxed film kijken is een keuze.

Je zei dat je vindt dat het personage van Veronica Corningstone de film rechttrekt.
“Applegate is de enige die er een beetje een serieus verhaal van probeert te maken, en op zich vind ik dat eigenlijk nog wel de kracht van de film. Als dat er niet in had gezeten, vond ik het echt helemaal niks aan.”

Op het scherpst van de snede is ze wel een even grote hufter als de rest van de personages.
“Wat bedoel je?”

Haar karakter heeft ook wel een smerig randje. Ze maakt misbruik van een zwaktemoment van Ron Burgundy, om haar eigen plek in de spotlight te verzekeren.
movies-anchorman-15“Ja, dat vind ik dan wel weer geinig, dat zij hem dan ook weer even een hak zet. Telkens als zij een grap maakt, vind ik ‘m leuker. Omdat de rest zo overdreven speelt. In een natuurlijk gespeelde rol geeft zij wat meer weerstand aan de andere spelers. Een grap waar ze Champ (David Koechner) in de ballen grijpt, om hem zo terug te pakken, vind ik dan leuker geplaatst. Hij wil haar tieten grijpen, dat mislukt, en zij pakt hem bij de ballen. ‘Die wilde ik eigenlijk niet pakken, ik wilde iets anders pakken’. Daar kan ik dan wel om lachen.”

Verder is Anchorman te absurd voor je.
“In sommige gevallen denk ik: dit gaat net iets te ver.”

Zoals het luchtje van Brian Fantana (Paul Rudd)?
“Ja, daar wil ik net over beginnen, dat luchtje. Dan gaat zo’n katje open, dat gaat nog wel, die panther… eh…”

‘Sex Panther’, dacht ik.
“En dat is dan ‘pure gasoline’. En vervolgens is het: “It smells like Bigfoot’s dick!” (daaraan vooraf gaan eerst twee variaties op dezelfde grap, red.), dan denk ik al: ja pfffft. Vermoeiend vind ik het. Doe dan twee grappen en doe twee echt hele goede, in plaats van dat je er drie doet en de ene zwakt de andere af.”

Wat vind je van de rol van Steve Carrel als Brick Tamland?
“Die is ook beetje in het absurde getrokken. Maar ik had van hem dan toch wel wat betere woordgrappen verwacht dan, in dat kader.”

Wat was dan zwak? ‘I love lamp’?
“Ja, ‘I love lamp’, dat is net te simpel, te verwachtend. Er is verder ook niet echt iets van: dat komt uit het niets.”

Dat vond ik wel bij: ‘I don’t know what we’re yelling about!!’
Anchorman_Wallpaper_1920x1080_-_010“Ja die wel, dat vind ik wel leuk. En dat is volgens mij ook een van de eerste dingen die hij zegt in die film. Maar bijvoorbeeld ‘party in my pants’, ik houd er niet van. Ik vind het echt te doorzichtig. Dat is ook wel een beetje mijn punt; het is allemaal te doorzichtig.”

Door hoe hij het acteert?
“Ik vind dat hij die rol wel goed doet. Maar ik vindt hem leuker in die film met die gele volkswagen… ik kom niet op die naam.”

In Little Miss Sunshine?
“Ja, daar vind ik ‘m wel leuk.”

Maar in Anchorman zijn grappen te voorspelbaar?
Anchorman-Teleprompter-Prank“Op een gegeven moment zie je hem al aankomen. Hij leest dan ‘Ron Burgundy?’ (op vragende toon, omdat er een vraagteken op de autocue staat, red.) en dan weet je, daar gaat iets mee gebeuren. Een duidelijke set-up, en Applegate maakt er gebruik van, en hij heeft het dan niet door. Ik weet niet.”

Dit is wel de beste helft van de shots die er zijn gemaakt. Er is een tweede film, Wake up, Ron Burgundy: The Lost Movie, die is opgebouwd uit shots die deze film niet hebben gehaald. Er zitten ook geschrapte verhaallijnen in.
“Dat vind ik dan wel apart. Ik word dan wel benieuwd naar die beelden, ja; hadden ze die er dan niet beter in kunnen stoppen? Ha ha ha. Wat ik echt mis zijn de connecties tussen de acteurs, tussen de diverse thema’s die voorbij komen. Dan denk ik: doe daar iets meer mee. Jongens, bouw het uit. Bouw verder.“

Net iets langer nadenken, en ze hadden die punchline.
“Ja, doe daar even wat extra mee. Op sommige momenten is de reactie te lang, dan doen ze te veel slechte grappen achter elkaar, wat niet echt nodig is. Op andere momenten weten ze het niet uit te bouwen. En dat stelt me dan teleur.
“Bij sommige films blijf ik in de lach omdat ze me weten verder te trekken.”

Dat combinatie van factoren meer wordt meer dan alleen de som van de onderdelen.
“Hier is dat niet. Er moet toch wel wat connectie zitten, het moet niet lukraak wat zijn.  En ja, het komt nooit in gevaar, dat ze het nummer 2 nieuwsstation worden of zo, er zit niks aan fluctuatie in. Er blijven de hele tijd slechte grappen gemaakt worden. Aan het einde van de film wordt er wat meer ruimte gecreëerd, omdat hij eigenlijk een beetje down is. Daar vond ik het wel grappiger worden. Wat was nou de turn-over? Even nadenken. Hij werd toen ontslagen, en toen begon hij dat liedje te zingen aan die bar.”

Met Danny Trejo als barman.
Ja, die zit ook nog in die film. Maar ik vind ‘m vanaf dat moment leuker, dan krijgt het wat betere grappen, die misschien aan de ene kant wat flauw zijn, maar wel een wat duidelijkere bron hebben. Dan mag er wel ergens een zeer flauwe ondermaatse grap tussen zitten, dan weet het me wel wat meer te pakken.”

Dus je bent blij dat je hem hebt afgekeken.
“Ja, en ik zag de trailer van deel 2. Daar had ik het idee bij: dit lijkt me wel weer leuk juist. Ik merkte dat ik tijdens de trailer al meer moest lachen dan tijdens deze hele film, ha ha ha.”

Iedere Duimpjeworstelaar krijgt ook de gelegenheid om een positief oordeel te geven over films. De CINEmaki vroeg Bart van Oort om drie tips te geven aan de lezer:

Drive. Je wordt van de ene naar de andere emotie gesleept, en met prachtige muziek. Je merkt gewoon de spanning en die komt er vrij laat pas uit. Ryan Gosling geeft geen krimp, af en toe kan er nog wel een lachje vandaan komen, en dat is dan ook gelijk een sensueel lachje naar het vrouwelijke karakter toe. Ik heb zelfs weer een abonnement genomen op de videotheek, omdat ik ‘m opnieuw wilde zien.”

LMS“Wat ik leuk vind aan Little Miss Sunshine is het absurdistische van zo’n Amerikaanse familie. Elke persoon heeft zijn eigen problemen. Zijn eigen toekomst of dood, waar ‘ie naar uitkijkt. Het is leuk als je ziet hoe ze daar eerst individueel mee worstelen, en dat je ziet hoe het uiteindelijk mee een familieding wordt. Omdat ze met zijn allen in dat Volswagen-busje zitten. Er zouden meer films met zo’n busje mogen zijn, ik vind het een geweldig ding. Het heeft van alles wat. Grappig, treurig, het is een kleine samenvatting van het leven, niet op een clichémanier.”

DdM“Ik vind The Motorcycle Diaries intrigerend, hoe dat allemaal zat met Che Guevara. Het zorgt voor hele prachtige beelden. Ik had meteen de intentie om Zuid-Amerika te bezoeken. Het staat nog steeds hoog op mijn lijstje, en het moet dan ook meteen lang. Ik vond het een mooie film. Iedereen kent hem van Cuba, maar dit is niet echt een politieke film. Wel over zijn motivatie, die komt duidelijk naar voren. Hij heeft Geneeskunde gestudeerd en hij ziet onderweg die ongelijkheid.
“Toen ik lid was van de filmcommissie, gingen we die film draaien in Diogenes. Ik hoorde toen van het bestuur van Dio dat Lux een klacht had ingediend. We hadden The Motorcycle Diaries als import met Engelse ondertiteling, terwijl Lux ‘m nog aan het draaien was, ha ha ha. Dat was not done. Dat was ook het grootste kassucces van het jaar. Iedereen wilde die film zien, en het kostte maar één euro. Ik heb helemaal niks tegen Lux, ik vind het gewoon grappig hoe het gelopen is.”

Samenvattend: “Drie vervoersfilms. Het brengt je in vervoering, ha ha ha.”

Geef een reactie

