Aantekeningen: Star Trek Into Darkness

star trek into darkness2

:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|Star Trek Into Darkness|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::|:::

Dat is een lastige. Ik zou namelijk een heel stuk kunnen schrijven over hoe ik er best begrip voor heb dat fans van Star Trek, je weet wel de trekkies, deze film hebben verkozen tot de allerslechtste film in de hele franchise. Maar daar is dit blog niet voor bedoeld. Zelfs de oude retorische trucs om verkapte kritiek te verwoorden, ik doe mijn best om ze achterwege te laten. En om, als er al negatieve aspecten worden genoemd, ze niet een verlangde te laten zijn van mijn persoonlijke kritiek.

Ik heb het idee dat waar sommige film falen in zowel het pleasen van de trouwe fans als het hele publiek, Star Trek Into Darkness opmerkelijk genoeg wél een brede appeal heeft. En dat is waarschijnlijk geheel te danken aan regisseur J.J. Abrams. Hij weet wat mensen willen zien, omdat hij weet hoe hij uit zijn persoonlijke kijkervaringen moet putten, en hij weet wat véél mensen willen zien omdat hij de juiste gangbare smaak heeft.* Dat is iets wat zich niet vertaalt in explosies en schaars geklede meisjes, maar in de interacties tussen de personages en de humor.

Star Trek Into the Darkness 3Wat er goed gaat: Abrams heeft een team waarmee hij een verhaal in beelden kan vangen waarin veel gebeurt, waarin een zekere mate van ingewikkeldheid in zit en wat een logisch begin- en eindpunt heeft.** Een van de zaken die het meest bijdraagt is dat er twee vijanden zijn. De bemanning van de U.S.S. Enterprise lijkt straightforward een vijand te bestrijden, maar blijkt tussen twee verschillende antagonisten te staan en moet een eigen pad trekken dat moreel gezien het meest wensbaar is. Dus in een zwart-wit conflict is het aan één crew om het onderscheid tussen de grijstinten te vinden; de aspecten van zwart én wit die goed zijn, en de aspecten van zwart én wit die fout zijn. En zwart noch wit verliest ooit zijn scherpe angel, ook al word je als kijker misleid om te denken van wel.

Nou is het risico van positief blijven gebleken, en dus moet ik bij gebrek aan kritiek op een film me gaan bezighouden met kritiek op mezelf. Ik heb een erg algemeen stuk geschreven. En meer dan ooit tevoren is het de vraag of lezers er iets mee kunnen. Het lijkt wel bijna de tegengestelde situatie van de film: volgepropt met specifieke Star Trek-verwijzingen, die een trouw publiek blijkbaar juist hebben afgestoten. De gulden middenweg van twee markten bespelen is een lastige, en zoals ik nu ervaar kan één publiek proberen te bereiken al moeilijk genoeg zijn. Daar heeft Abrams toch duidelijk een streepje voor op me.

* Nee, dat is geen verkapte kritiek. Ook niet onbedoeld.

** Ja, ik blijf bewust weg van details, en dat doe ik inderdaad om kritiek uit de weg te gaan.

hr_Star_Trek_Into_Darkness_27

Geef een reactie

